دسته بندی: 

Apple جدیدترین نسخه‌ی Swift، زبان برنامه‌نویسی به کار گرفته شده برای خلق اپلیکیشن‌ها را منتشر کرده است. در این مقاله Lou Hattersley به این نسخه‌ی جدید می‌پردازد

Swift 3.‎0 آخرین نسخه‌ی زبان برنامه‌نویسی Apple‌ است. ویژگی‌های جدید Swift طی Apple WWDC 2016 رونمایی شد. ما در این‌جا نگاهی به همه‌ی ویژگی‌های جدید آن می‌کنیم و در عین حال هر چیزی که برای درک زبان برنامه‌نویسی Swift به آن نیاز دارید بیان می‌کنیم.

ویژگی‌های جدید

کتاب زبان برنامه‌نویسی Swift ‪(Swift 3 beta)‬ که به شکل رایگان در tinyurl.com/gvkodlm در دسترس قرار دارد ویژگی‌های جدید پیاده‌سازی شده در Swift را بیان می‌کند. در این‌جا به برخی از این ویژگی‌های جدید که در Swift 3.0 به کار گرفته شده می‌پردازیم:

  • همه‌ی پارامترهای توابع به شکل پیش‌فرض لیبل دارند.
  • آرگومان‌های Attribute از یک colon(:)‎ استفاده می‌کنند.
  • Switch cases با چندین قالب، از عملکرد جدیدی برخوردار شده‌اند.
  • عبارت‌های Line control از سینتکس #sourceLocation‪(file:line)‬ استفاده می‌کنند.
  • Nonescaping Closures و Autoclosures حالا به جای declaration attributes، به شکل type attrtibute هستند.

حرکت به سمت لینوکس و ویندوز

یکی از پیاده‌سازی‌های عمده در Swift 3.0 که قصد داریم به آن بپردازیم انتقال Swift به سایر سیستم‌عامل‌ها است. براساس اعلام صفحه‌ی Apple Swift Evolution GitHub، تیم Swift قصد دارد "Swift را برای استفاده‌ برروی سایر پلتفرم‌ها در دسترس قرار دهد و مطمئن شود که امکان نوشتن کُد Swift که به خوبی برروی همه‌ی آن پلتفرم‌ها کار می‌کند وجود دارد". این موضوع که قرار است Swift به سمت لینوکس و احتمالا حتی ویندوز حرکت کند دیگر محرمانه نیست. به محض این که Apple زبان Swift را به شکل منبع‌باز در آوَرد این پتانسیل به وجود آمد که در سایر سیستم‌عامل‌ها نیز قابل استفاده گردد. Craig Federighi، معاون ارشد مدیرعامل Apple‌ در بخش مهندسی نرم‌افزار گفته بود:"ما مسلما قصد داریم درهای خود را به روی جامعه‌ی ویندوز بگشاییم و این مبنای خوبی است که در آن محیط‌های LLVM و Clang که اساس ساخت و ایجاد Swift را تشکیل می‌دهند به ویندوز منتقل شود. ما به طور کامل از جامعه‌ای که این کار را انجام می‌دهند پشتیبانی می‌کنیم. ما می‌خواهیم انرژی خود را بر پلتفرم‌های خود و لینوکس برای شروع متمرکز کنیم". مسلما چنین به نظر می‌رسد که انتقال Swift به سایر پلتفرم‌ها قرار است بخشی از WWDC باشد: در زمینه‌ی  Linux قطعیتی بی چون و چرا وجود دارد و ویندوز نیز یک احتمال به شمار می‌رود. مایکروسافت نیز به سهم خود Ubuntu Linux را وارد Windows 10 کرده و بنابراین ما شاهد هماهنگی و همگرایی بیش‌تری برای توسعه‌دهنده‌ها برروی همه‌ی پلتفرم‌ها خواهیم بود. باید اشاره کنیم که ویژگی‌های Swift برای لینوکس یا ویندوز، مشابه داشتن Xcode و Apple SDK‪(siftware developmenys kits)‬ نخواهد بود و برروی این پلتفرم‌ها در دسترس نیست. شما قادر نخواهید بود اپلیکیشن‌های OS X‌(که در WWDC 2016 شایع شده بود اسم آن به macOS تغییر خواهد یافت) و iOS را توسعه دهید.

خوش‌آمدگویی به گوگل

درضمن، ما شایعاتی مبنی بر این که گوگل خود را آماده می‌کند برنامه‌نویسی مبتنی بر Java برای اندروید را به نفع Swift متوقف کند شنیده‌ایم. این می‌تواند یک حرکت متهورانه باشد و در حالی که به اشتراک‌گذاری یک زبان بنیادین برای رُقبای سرسختی همچون گوگل و Apple با هم عجیب به نظر می‌رسد این می‌تواند حرکتی باشد که توسعه‌دهنده‌ها به آن خوش‌آمد گفته و از آن استقبال نمایند. براساس گزارش سال 2015 StackOverflow Swift "دوست‌داشتنی‌ترین" زبان برنامه‌نویسی است. تمرکز بر ارتقای یک زبان کُدنویسی زیربنایی و سپس کار مشترک برای توسعه‌ی توانمندی‌های خود درون این زبان برای گوگل و Apple از جهات زیادی منطقی به نظر می‌رسد. این که آیا گوگل به Swift می‌پیوندد یا نه به خود آن‌ها مربوط است ولی ما احتمالا در WWDC2016 به شکلی از این موضوع آگاه خواهیم شد.

ویژگی‌های جدید

با نگاهی به اسناد و مدارک Swift 3.0، ما نیز می‌توانیم چیزهایی که تیم Swift به آن نظر داشته‌اند مشاهده کنیم. در این‌جا به برخی از نکات برجسته‌ی آن می‌پردازیم:

  • پایدارسازی binary interface‪(ABI)‬. تیم Swift به دنبال خلق یک ABI پایدارتر است که به Swift اجازه می‌دهد با انواع مختلف کامپیوترها تعامل نماید ( در سطح باینری). در این‌جا هم این موضوع به Swift در جهت انتقال به کامپیوترهای مختلف اشاره می‌کند.
  • ژنریک‌های کامل. Swift از generics (الگوریتم‌هایی که در زمان نیاز معرفی می‌شوند) از طریق کتاب‌خانه‌هایش استفاده می‌کند و Swift3.0 به طور کامل با این پیاده‌سازی تکمیل خواهد شد.
  • مستندسازی و پاک‌سازی Type system. Swift 3.0 در قواعد و subtypingهای گوناگون و قواعد تبدیل در type system و همچنین پیاده‌سازی آن‌ها در type checker کامپایلر بازنگری خواهد کرد.
  • پالایش و تمرکز بر زبان. جزئیات اندکی درباره‌ی این که چنین کاری چگونه انجام می‌گیرد وجود دارد اما  Evolution Document اشاره می‌کند که: توسعه‌ی سریع Swift بدین معنا بوده که برخی از ویژگی‌های زبان و APIهای کتاب‌خانه را گرد هم آورده که به خوبی در این زبان جای نمی‌گیرند. Swift 3  به منظور فراهم نمودن یکپارچگی بهتر برای Swift، این ویژگی‌ها را یا حذف و یا ارتقا داده است.
  • API Guidelines: زبان Swift 3.0 راهنماهای طراحی جدیدی برای توسعه‌دهنده‌هایی که APIها را ایجاد می‌کنند فراهم می‌کند.

در یکی از بخش‌ها کارهایی که Swift 3.0  در آینده انجام نمی‌دهد ذکر شده است و به طور خاص باید اشاره کنیم که این زبان برنامه‌نویسی قادر به فراهم نمودن C++ Interoperability نخواهد بود و بنابراین برنامه‌نویسان C++ قادر نخواهند بود کُد خود را به همان روشی که طراحان Objective-C یکپارچه می‌کنند با آن یکپارچه‌سازی نمایند. براساس اطلاعات به دست آمده از مستندات، APIs Interoperability با کتاب‌خانه‌های C++ توانایی Swift در کار با کتاب‌خانه‌های جاری و APIs را ارتقا می‌دهد. هرچند که خودِ C++ یک زبان بسیار پیچیده است و فراهم نمودن Interoperability با C++ یک موضوع بسیار عمده و مهم است که از توان Swift 3.0 خارج خواهد بود.

Xcode 8 beta را دانلود و نصب کنید

برای امتحان ویژگی‌های جدید که در Swift 3.0 وجود دارد شما نیاز به دانلود و نصب Xcode 8 IDE‪(Integrated Developer Environment)‬ دارید. در این‌جا به چگونگی نصب Xcode 8 beta برروی Mac اشاره می‌کنیم:

  • Safari را باز و از developer.apple.com بازدید کنید.
  • برروی Account کلیک و Apple ID و کلمه‌ی عبور خود را وارد کنید. روی Sign In‌ کلیک نمائید.
  • By checking this box I confirm that I have read and agree to be bound by the Agreement above.‎ I also confirm that I am of the legal age of majority in the jurisdiction in which I reside‪(at lease 18 years of age in many countries)‬ را انتخاب و برروی Submit کلیک کنید.
  • برروی Download Tools کلیک نمائید.
  • برروی Download Xcode 8 beta کلیک کنید. فایل در پوشه‌ی Download شما ذخیره خواهد شد.
  • برروی فایل Xcode_8_beta.xip دبل‌کلیک کنید. فایل‌های Xip مثل فایل‌های zip هستند اما قبل از این که باز شوند در مقابل یک checksum چک می‌شوند. باز شدن این فایل در حدود 5 دقیقه برای ما به طول انجامید.
  • فایل Xcode-beta را به پوشه‌ی Applications بکشید. برای باز شدن، برروی آن دبل‌کلیک کنید. OS X دوباره فایل را قبل از باز کردن مورد بررسی و تائید قرار می‌دهد. وقتی چک کردن فایل به اتمام رسید برروی Open کلیک کنید.
  • در پنجره‌ی Xcode and iOS SDK License Agreement برروی Agree کلیک کنید.
  • کلمه‌ی عبور Admin خود را وارد کرده و برروی OK کلیک کنید (اگر یک هشدار ظاهر شد و بیان کرد که برنامه‌هایی مثل Xcode و iTunes باید ابتدا بسته شوند، برروی Quit All کلیک نمائید).

حالا که Xcode 8 را نصب کردید می‌توانید کار را با امتحان و آزمایش ویژگی‌ها و زبان برنامه‌نویسی Swift 3 آغاز کنید. برروی Get Started With a Playground یا Create a New Xcode project کلیک کنید. 

افزودن دیدگاه جدید