دسته بندی: 

چه اتفاقی می‌افتد زمانی که یک تولید کننده پشتیبانی خود را از کالاهای شما بر دارد؟ جدیدترین اسباب بازی ممکن است تمام ویژگی‌ها و المانهای هیجان انگیز آنلاین را داشته باشد اما چه اتفاقی روی می‌دهد اگر سرور این بازیها خاموش یا خراب شود؟ یا اصلا به طور کلی از کار بیافتد؟ آیا نمی‌توان جایگزینی برای آن قرار داد؟ Sarah Dobbs محصولاتی را بررسی می‌کند که توسط آفرینندگانشان رها شده‌اند.

خرید یک گجت معمولا پایان رابطه شما با تولید کننده آن نیست. وقتی شما دستگاه جدید بلو-ری خود را می‌خرید، برای اینکه مطمئن شوید وسیله‌ شما هنوز می‌تواند به جدیدترین ویژگی‌های خود دسترسی داشته باشد، لازم است به روز رسانی‌های دوره‌ای آن را دانلود و نصب کنید، چاپگر جدید نیاز به کارتریج‌هایی دارد که مشخصا برای آن طراحی شده‌اند، و اغلب چیزهای اینترنتی از کنترل کننده­های گرم کننده‌های مرکزی گرفته تا لامپهای حبابی کوچک، به طور کلی برای ادامه کارشان نیاز به استفاده از سرویس ابر دارند.

البته هیچ کدام از اینها ذاتا چیز بدی نیستند، آنها تنها روشی برای کسب و کار، حفظ مشتریان و ترغیب آنها به خرید بیشتر و فروش سرویسهای در حال پیشرفت هستند. چه اتفاقی رخ می‌دهد اگر یک برند تجاری، تولید یک محصول خاص را متوقف کرده و به پشتیبانی‌اش از آن خاتمه دهد؟ یا اینکه کمپانی مورد نظر شما از دنیای کسب و کار کناره گیری کند؟ در این صورت شما احتمالا با یک سری محصولات رها شده روبر هستید که مدت زیادی برای شما خدمت نخواهند کرد. اینها موقعیت فرضی نیستند بلکه چنین مواردی روی داده است. در واقع بسیار هم زیاد. هرچه شاخه­های تجاری بیشتری راه بیافتند محصولات مبتنی بر اینترنت هوشمندانه‌تر می‌شوند. این روندی است که در حال حاضر اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات کمپانی مقرراتی وضع می‌کند تا به افراد اجازه دهد همچنان از کالاهای خود استفاده کنند. گاهی اوقات افراد دیگری ناگزیر هستند این قانون را متوقف کنند. گاهی هم محصولی که خیلی گران قیمت می‌شود تنها توده‌ای از فلز و پلاستیک بی مصرف به شمار می­رود. بیایید با هم به چند نمونه از آنها نگاهی بیاندازیم:

کارتهای Eye·FIX2:

اگر شما عکاس مشتاقی باشید یک کارت Eye-Fi برای خودتان دارید. Eye-FI نخستین کارت حافظه با توانمندی ارتباطی بی‌سیم است که از استاندارد وای فای برای برقراری ارتباط با تجهیزاتی همچون رایانه‌ استفاده می‌کند.

 اینها شبیه کارتهای حافظه SDHC هستند. قابلیت اتصال به وای فای که در این کارتها تعبیه شده است، باعث می‌شود انتقال عکس‌ها از دوربین بسیار ساده انجام گیرد. شما بدون اینکه نیاز باشد کارت را از دوربین خارج کرده و به یک کارت خوان وصل کنید و در این فرآیند، زمان زیادی را بیهوده هدر دهید، تنها با استفاده از قابلیت وای فای این کار را بسیار سریعتر و ساده‌تر انجام خواهید داد. متاسفانه برای کار با کارتهای Pro X2 لازم است از سرویس ابر Eye-Fi Center استفاده شود. بنابراین زمانی که Eye-Fi متوجه ضعف امنیتی در برخی از محصولات قدیمی‌تر خود می‌شود، کل میزبانی محصولات مختلفی را که در محدوده X2 هستند تعطیل می‌کند. Eye-Fi اذعان کرده که این یک وقفه کوتاه مدت بوده و کارتهای X2 ماه ژوئن برمی‌گردند. این فرصت چند ماهه به مشتریان اجازه می‌دهد به جای اینکه با یک سری کارتهای از کار افتاده مواجه شوند،  از مزایای نسخه‌های جدیدتر آنها بهره‌مند شوند. در زمان تهیه این نوشتار، ارائه خدمات متوقف شده و Eye-Fi سرورهایش را تعطیل کرده است. این یعنی هر کسی که از کارت Eye-Fi SDHC  استفاده می‌کرده حالا باید از کارت حافظه معمولی استفاده نماید. این کارتها بسیار شبیه کارتهای حافظه Eye-Fi هستند با این تفاوت که هیچ امکانات وایرلس اضافی ندارد. برای کاربرانی که کارتهای آنها در وضعیت اسفناکی هستند وب سایت Eye-Fi دقیقا آن تصمیمی را که در خصوص محصولاتش اتخاذ کرده، روی صفحه FAQ با این مضمون قرار داده است:

"1. آیا نوتیفیکیشنهای حساب کاربری من فعال خواهد بود؟ خیر، نوتیفیکیشنهای حساب کاربری شما مدت زمان زیادی فعال نخواهند بود.

2. آیا عکسهای من هنوز ژئوتگ می‌شوند؟ خیر، فرآیند ژئوتگ شدن بعد ار 16 سپتامبر کار نمی‌کند.

3. آیا من هنوز می‌توانم از طریق FTP فرآیند انتقال فایل به سرور را انجام دهم؟

خیر. انتقال FTP بعد از شانزده سپتامبر امکان پذیر نخواهد بود."

 Eye-Fi همچنین شامل لینکهای مفیدی برای گارانتی اسناد خودش است. این لینکها توضیح می‌دهند که محصولات آنها تنها شامل 12 ماه گارانتی هستند و آن نرم افزاری که تحت لیسانس شرکت باشد، فروخته نمی‌شود و برای همیشه جز دارایی‌های شرکت باقی می‌ماند و هر زمان شرکت اراده کند می‌تواند آن را تغییر دهد. با توجه به گفته  Eye-Fi، چون آخرین کارتهای X2 در مارچ 2015 فروخته شدند، گارانتی پایان یافته است و برای مشتریان حق قانونی باقی نمی‌ماند. شرکت خاطر نشان می‌کند که قانون به آنها اجازه می‌دهد که کمپانی به پشتیبانی از محصولات قدیمی که استفاده از آنها چندان برای مشتریان راحت نیست پایان دهد. پس اساسا شما با طرح شکایت، هیچ تاثیری بر بازی نخواهید داشت، این یکی از آن موقعیتهایی است  که به نظر ناعادلانه می‌رسد اما در نهایت افراد زیادی وجود ندارند که بتوانند کاری انجام دهند بجز اینکه کسی که برای کارت حافظه جدید (یا کارت خوان) هزینه کند.

 Ravolv Home Hub:

در اینجا داستان ترسناک دیگری را که اخیرا اتفاق افتاده برایتان نقل می‌کنیم: در ماه می امسال، گوگل تولید هاب هوشمند Revolv را متوقف کرد. در اکتبر 2014 گوگل شرکتی را که تولید کننده Revolv  بود، خریداری کرد، سپس آن را با هاب خانگی خود موسوم به Nest ادغام کرد. سازندگان Revolv این‌بار کار خود را با گوگل از سر گرفتند. برای مدت کوتاهی هر دو محصول به هم‌زیستی غیر مسالمت‌آمیز خود ادامه دادند تا اینکه گوگل تصمیم گرفت منابع خود را قطع کند.

در ماه فوریه موسسان Revolv پستی را در وب سایتشان  گذاشتند که خاطر نشان می‌کرد پشتیبانی محصول در دو ماهه آینده متوقف می‌شود.

مانند کارتهای Eye-Fi ، هاب‌های Revolv که تحت تاثیر قرار گرفته بودند علامت تجاری جدیدی نگرفتند، شرکت به شدت فروش آنها را متوقف کرد تا زمانی که گوگل آن را خرید. بنابراین هر نمونه‌ای که استفاده می‌شد حداقل یکسال قدمت داشت. برای محصولی که برای خرید آن باید 210 یورو پرداخت شود، شما طول عمری بیشتر از این چیزها انتظار دارید. مورد بیشتر اینکه بر خلاف کارتهای Eye-Fi  که در زمان خاموشی سرور حداقل به عنوان کارتهای حافظه معمولی استفاده می‌شوند، هاب‌های Revolv کاملا بی مصرف می‌مانند. نکته مثبت ماجرا این است که برای جبران خسارت خدمات منصفانه‌ای به مشتریان ارائه شد: اگر حالا به وب سایت  Revolv سر بزنید متوجه خواهید شد که بازپرداختی در حال انجام است. از مشتریان خواسته شده تا برای بازپس گیری پول­های خود به helprarevolv.com ایمیل بزنند. این به نظر عادلانه است. گوگل احتمالا به اندازه کافی پشتوانه دارد تا به تعهد خود عمل کند. هرچند اگر شما زمان و پول و تلاش زیادی برای قرار دادن Revolv در مرکز خانه هوشمندتان صرف کرده‌اید، سرخوردگی و ناکامی باید هنوز بسیار قابل لمس باشد.

این کمی ناامید کننده است، اینطور نیست؟ هنگامی که چیزی را می‌خرید بخصوص یک فناوری‌ جدید که تا حدی زیادی آزموده نشده، امیدوار هستید که بتوانید استفاده مناسبی از آن داشته باشید و این فناوری مدت معقولی برای شما کار کند، بخصوص اگر شخصا اقدامی در جهت خرابی و آسیب به آن انجام نداده باشید. انتظار ندارید ناگهان به شما گفته شود این فناوری ناب حالا دیگر هدفی را که به خاطرش آن را خریدید برآورده نمی‌کند. اگر یک Revolv داشتید آیا فکر می‌کنید که آن مبلغ بازپرداخت شده را صرف خرید یک هاب Nest کرده و آن را با مورد قبلی جایگزین می‌کردید؟ یا آیا از مدت زمانی که این وسیله‌ها برای شما کار می‌کنند قبلا از اینکه متوقف شوند متعجب نمی‌شدید؟ این واقعا یک نگرانی بزرگ است.

Dleney Infinity:

قربانی دیگر امسال Dleney Infinity است. این یک نوع بازی است که برای پلت فرم pc طراحی شده است. این بازی به پلیر خود اجازه می‌دهد تا اسباب‌بازیها را جمع آوری کرده سپس با سحر و جادو  آن کاراکترهایی را که در سندباکس آنلاین بازیهای ماجراجویانه است به بازی بگیرد. این بازی شامل شخصیتهایی از دزدان دریایی کارائیب، داستان اسباب بازی، شگفت انگیزها، فرزن و فانتازیا است و در این میان یک حالت آنلاین دارد که به پلیر اجازه می‌دهد با کاراکترهای متعلق به دوستان خود بازی کنند.

اساسا این یک نسخه دیجیتالی از بازی با شخصیتهای متفاوت است، در این بازی سوتها و زنگهای دیجیتالی به بازی اضافه می‌شود و همه چیز شبیه یک بازی واقعی و معروف به نظر می‌رسد. به خاطر پشتیبانی دیزنی از این بازی و کاراکترهای تایید شده زیادی که در آن هستند، این بازی بسیار جذاب شده است.

با اینحال دیزنی در ماه می اعلام کرد که بازی محبوب Dleney Infinity را به اتمام خواهند رساند و تنظیماتی را برای اینکه بازی تنها در بازه زمانی کوتاه فعال باشد وضع کرد. هم اکنون که شما مشغول خواندن این مقاله هستید Community Content مدت زمان زیادی در دسترس نخواهد بود. خرید بازی امکان پذیر نمی­باشد و بازی از پلت­فرمهای مختلف مثل اندروید، اپل تی وی و iOS حذف می‌شود. پلند پلی ست‌هایی که به جنگ ستارگان و داستان روگ وان مربوط می‌شدند مانند بقیه حذف شدند، اما نسخه‌های کنسول با قابلیت‌های آنلاین تا مارچ قابل استفاده خواهند بود، بدتر از همه این است که اگر شما به کودکان اجازه داده‌اید این بازی را انجام دهند ممکن است حالا ناگزیر شوید وابستگی آنها را به آن بازی قطع کنید.

همانطور که در داستانهای قبلی ذکر شد واقعا افراد زیادی وجود ندارند که بتوانند در این خصوص کاری از پیش ببرند. اگر این بازی را خریده‌اید هنوز هم صورتها و نسخه‌های آفلاین را دارید اما یکی از بزرگترین جذابترینهای بازار بازیهای کامپیوتری بزودی از دست می‌رود و امیدی هم وجود ندارد که شرکت دیگری پشتیبانی آن را به عهده بگیرد.

Nirvanix:

آیا فکر می‌کنید تمام نمونه‌هایی که تا کنون ذکر شد همگی محصولات چندان مهمی نبودند؟ بسیار خوب شاید چنین باشد اما حال مثالهایی می‌آوریم که کمی نگرانتان می‌کند: در سال 2013 کمپانی Nirvanix  که در زمینه کلود استوریج فعالیت داشت اعلام کرد که این سرویس  منحل می‌شود و تمام کاربرانی که از این سرویس استفاده می‌کنند دو هفته زمان خواهند داشت تا اطلاعات خود را از روی سرور بردارند و  جا‌به‌جا کنند.

اگر شما یک مشتری عادی باشید که عکسها و مدارک خود را بر روی این سرویس ذخیره کرده‌، دو هفته، زمان نسبتا مناسبی برای انتقال آن دادها می­باشد. اما برای مشتریان تجاری این یک فاجعه است. در نهایت Nirvanix مجبور شد ضرب‌العجل را کمی تغییر دهد و فرصت بیشتری به مشتریان آن دهد. بنابراین آنها تقریبا یک ماه فرصت داشتند تا اطلاعاتشان را بازیابی کنند. اما آن دسته از افرادی که حجم اطلاعات آنها بیش از یک پتابایت بود حتی در این فرصت هم کاری از پیش نبردند.

این مثال با نمونه‌های قبلی که در موردشان صحبت کردیم تفاوت دارد چون این یک سرویس است تا یک محصول فیزیکی. بعلاوه اگر شما هزینه‌ای بابت ذخیره اطلاعاتتان به شرکت یا موسسه‌ای پرداخت می‌کنید، توجه و رسیدگی و مسئولیت‌پذیری بیشتری نسبت به رفتاری که Nirvanix با مشتریان داشت، انتظار دارید. در آن زمان تحلیل­گران نگران تاثیری بودند که این اتفاق روی شرکتهای مشابه خواهد داشت، در نهایت این مسئله چندان به این بخش آسیبی نرساند، اما به هرحال به عنوان یکی دیگر از داستانهای تاسف­بار ثبت شد. به یاد داشته باشید که هرچیزی که شما جواز آن را صادر می‌کنید الزاما متعلق به شما نیست؛ هرچیزی که نیاز به پشتیبانی مداوم داشته باشد، می‌تواند در لحظه‌ای که انتظارش را ندارید به شکل غیر منتظره‌ای با شکست روبرو شود یا منحل گردد.

Polaroid:

همه این نمونه‌ها سرنوشت ناگواری نداشتند. گاهی اوقات زمانی که یک محصول توسط سازنده‌اش رها می‌شود فرد دیگری از راه می‌رسد و با کمی نوسان اوضاع را سر و سامان می‌دهد. یکی از این موارد شرکت Polaroid است. اگرچه نمونه‌های دیگری از دوربینهای فیلم‌برداری سریع وجود دارد، اما  Polaroid معروفترین آنهاست. Polaroid در واقع به دوربینی‌هایی گفته می‌شود که قطعات مربعی از کاغذ عکس را بیرون می‌دهد. این کاغذها حاوی تصاویری است که شما  از موضوع مورد نظر خود تنها در چند ثانیه گرفته‌اید.

مشکل این است که دوربینهای دیجیتال وارد عرصه شدند و دوربینهای آنالوگ را کنار زدند. بنابراین در سال 2001، Polaroid اعلام ورشکستگی کرد. نام تجاری آن فروخته شد و تا سال 2007 فعالیتی نداشت. تا اینکه عاقبت Polaroid جدید هم اعلام کرد که بزودی تولید فیلم را برای دوربینهای سریع خود متوقف خواهد کرد. صاحبان این دوربینها وسیله‌ای در اختیار داشتند که نتوانستند هیچ کاری با آن بکنند زیرا بدون فیلم، دوربین کاربردی نداشت.

آن دلسردی ادامه پیدا نکرد زیرا شرکت دیگری پیدا شد و به این روند پایان داد. Impossible Project که توسط Andre Bosman، Marwan Saba وFlorian Kaps  ایجاد شده بود فیلم‌هایی را تولید کرد که با دوربین‌های Polaroid کار می‌کردند. در این پروژه آنها تصمیم گرفتند ماشین آلات ساخت دوربین را از Polaroid  خریداری کرده و در کارخانه خودشان خط تولید آن را راه‌اندازی کنند. اینکار به همین سادگیها نبود: ماشینهاهایی که برای ساخت دوربین استفاده می‌شدند، همگی برچیده شده بودند و شرکت جدید هم هیچ روشی برای تولید و ساخت آن نداشت. عاقبت این مشکلات به تعطیلی فروش در همان گام نخست  منجر شد. شرکت باز هم استقامت کرد. حالا اگر شما یکی از این دوربینها را داشته باشید این شانس را دارید که از فروشگاه آنلاین   Impossible Project  دیدن کنید و فیلم مورد نظر خود را خریداری کنید و دست به دوربین شوید.

Impossible Project حتی از این هم فراتر رفته آنها خط تولید و فروش دوربینهای خود را موسوم به Impossible راه انداخته‌اند. بنابراین به جای اینکه تنها کمی ظاهر کالا را تغییر دهد اساسا جلو نابودی آن را گرفت.

دوربینهای Polaroid از منسوخ شدن نجات یافتند. بدیهی است این داستانی نیست که برای هر محصولی که با خطر رها شدن روبروست اتفاق بیافتد، چون Polaroid پشتوانه‌های محکمی داشت که به واسطه آنها نجات یافت مثل: یک پایگاه محکم از مشتریان، یک برند شناخته شده برای چندین دهه و ...

اما با این وجود برای دارندگان محصولاتی که وضعیتشان وابسته به شرکتهایی است با شرایط مالی ناپایداری دارند، بارقه امیدی باقی می‌ماند که بلاخره سودمندی و کارایی کالاهایشان تداوم داشته باشد.

دایناسورها و خرگوش‌ها:

به غیر از مثالی که در بالا ذکر شد راه دیگری وجود دارد که محصولات علی رغم شرایط دشوار کارکرد خود را حفط کنند. برای روشن شدن موضوع دو محصول را برای شما مثال می‌زنیم: نخست Pleo، که یک دایناسور رباتیک است و دیگری Nabaztag، یک خرگوش مجهز به وای فای. هر دو این محصولات بلند پروازانه، سازندگانشان را از دنیای تجارت خارج کنند، بقای هر دو تهدید می‌شد اما در نهایت هر دو نجات یافتند.Pleo  یک دایناسور بی‌نهایت بامزه است که می‌تواند از محیط اطرافش یاد بگیرد و هنگامی که آن را نوازش می‌کنید خرخر کند.Pleo  توسط کمپانی Jetta تولید شد و در دسامبر 2007 Ugobe آن را به فروش گذاشت. با اینحال در سال 2009 در جذب مشتری ناموفق شد و شرکت را در وضعیت ناپایداری قرار داد.Ugobe  در آوریل همان سال ورشکست شد. این یعنی مالکان این محصول برای جایگزینی قطعاتی مثل باتریها با مشکل روبرو شدند و به آنها نمی‌توانستند دسترسی داشته باشند. همچنین در صورت بروز مشکل، نرم‌افزاری وجود نداشت تا دایناسور را پشتیبانی کند.

دو ماه بعد Jetta اعلام کرد قصد دارد Pleo  را مجددا پیاده‌سازی کند و از جولای 2009 lnnvo Labs که زیر شاخه‌ای از Jetta است شروع به ساخت قطعات Pleo کرده است. این شرکت حتی نسل دوم این دایناسور را در دسامبر 2011 ساخت. هم اکنون شما می‌توانید دایناسور، باتریها و لوازم جانبی مختلفی را از وب سایت lnnvo بخرید و نیز بروز رسانیهای این محصول را دانلود کنید.

داستان Nabaztag کمی پیچیده‌تر است و چنین پایان خوشایندی ندارد. هرچند، خرگوش حفظ شد و برای مدتی بیش از آنچه باید به حیات خود ادامه داد. این خرگوش در ژوئن 2005 توسط کمپانی Violet ساخته شد، این دستگاه می‌توانست پیامها را بخواند و فایلهای mp3 را اجرا کند. همچنین می‌توانست عناوین خبری را گزارش دهد و صاحب خود را از دریافت ایمیلهای جدید آگاه کند. به سال 2005 باز می‌گردیم که احتمالا این وسیله نسبت به حالا که افراد می‌تواند ایمیلهایشان را از طریق ساعتهای هوشمندشان دریافت کنند، بسیار جذاب‌تر و هیجان برانگیزتر بود. اما حتی آن زمان هم Nabaztag  یک کالای نسبتا تخصصی محسوب می‌شد. سازندگان Nabaztag  با یک سری مشکلات فنی روبرو شدند و در نهایت Violet در اکتبر 2009 ورشکست شد. اما این پایان ماجرا نبود، Mindscape خرگوش را خرید و پشتیبانی از آن را ادامه داد. حتی نسخه جدیدی از خرگوش ساخته شد که Karotz نام گرفت. با اینحال این ایده موفق نشد (احتمالا بخشی از آن به امکانات آیفونهای اپل مربوط می‌شود) و Mindscape پشتیبانی خودش از این محصول متوقف کرد. Mindscape به جای اینکه اجازه دهد Nabaztag بطور کامل نابود شود، سورس کد آن را منتشر کرد و چندین کدنویس دست به کار شدند و روشهای خلق کردند تا خرگوش بتواند به حیات خود ادامه دهد. هیچ محصولی برای فروش وجود ندارد اما صاحبان Nabaztag  که در حال حاضر وجود دارند، اگر واقعا مصمم باشند، می‌توانند روشهایی را برای دادن حیات دوباره به خرگوشهایشان پیدا کنند.

نکته اخلاقی داستان:

درسی که در اینجا گرفتیم چیست؟

متاسفانه خبرهای خوبی برایتان نداریم. بسیاری از محصولاتی که ما استفاده می‌کنیم بر این واقعیت که به ما تعلق دارند تکیه ندارند. آنها به سرور شرکتهایی تولید کننده وابسته هستند. تقریبا هرچیزی می‌تواند یک شبه منسوخ شود، خواه این محصول به شرکت نوپا تعلق داشته یا به شرکتی معتبر و صاحب نام در عرصه تجارت، مگر اینکه شما این توانایی را داشته باشید که برنامه‌ای برای وسیله خود بنویسید و یا آن فناوری را هک کنید. همیشه این خطر وجود دارد که گجتی که تا دیروز بسیار نوآورانه و جذاب به نظر می‌رسید امروز از عرصه خارج شود. اگر کسی این مقاله را خوانده باشد می‌داند برای مقابله با این مسئله نمی‌توان کار خاصی انجام داد. چیزی که ما با آن موافقیم این است که آن محصولات را بخرید و استفاده کنید.

از سوی دیگر اگر چیزی به اندازه کافی محبوب باشد، ممکن است تنها کمی پایین‌تر از خط بیاید. معلوم است که بسیاری از ما یک پیوند روحی عمیق با گجت‌هایمان داریم و این یعنی احتمالا فردی پیدا می‌شود که بتواند راهی برای غلبه بر موانع بیابد و آن وسیله محبوب را نجات دهد.

خلاقیت و عزم و اراده‌ای که در مورد Impossible Project اتفاق افتاد نمونه‌ای است که باعث می‌شود حس کنید بعد از همه اینها، امیدی برای بشریت وجود دارد. در نهایت ما چه نکته دیگری از این شرکتهایی که محصولات خود را رها می‌کنند، می‌آموزیم؟

پاسخ: همیشه از داده و اطلاعاتتان نسخه پشتیبان تهیه کنید. و اگر آن اطلاعات برایتان بسیار مهم است که این نسخه پشتیبان را در چندین جای مختلف بگذارید. این درس مهمی است که باید به خاطر بسپارید.   

افزودن دیدگاه جدید